Του Esteve Calzada
Η αποχώρηση του Ρονάλντο αφήνει ένα μιντιακό κενό στη LaLiga
που θα διαρκέσει για χρόνια
Οι φήμες για την αποχώρηση του Κριστιάνο Ρονάλντο απ’τη Ρεάλ
Μαδρίτης με πορεία στο Τορίνο είχαν αρκετές εβδομάδες που ωθούσαν την
χρηματιστηριακή τιμή των μετοχών της Γιουβέντους, μέχρι που την περασμένη Τρίτη
η είδηση επιβεβαιώθηκε. Ο πιο καθοριστικός παίκτης στην ιστορία της Μαδρίτης έβαζε
τέλος σε εννέα χρόνια ονείρου στον λευκό οίκο, έχοντας κερδίσει τέσσερα
Champions League (τρία εξ αυτών συνεχόμενα), δύο Πρωταθλήματα και δύο Κύπελλα,
σκοράροντας 451 γκολ και προσθέτοντας τέσσερις Χρυσές Μπάλες σ’αυτήν που είχε
πάρει ήδη με τη Manchester United. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και μετατρέπουν
τον προσδιορισμό της αντικατάστασης του Πορτογάλου αστέρα στον αγωνιστικό χώρο
σ’έναν πραγματικό πονοκέφαλο για τους διευθυντές της merengue οντότητας.
Αλλά αν η εύρεση ενός αντικαταστάτη του επιπέδου του Κριστιάνο
είναι ήδη μια ιστορική πρόκληση στο αθλητικό, η αντικατάσταση από την άποψη του
μάρκετινγκ, -που τόσο καλά διαχειρίζεται η Ρεάλ Μαδρίτης απ’την άφιξη του
Florentino Pérez- απλά δεν υπάρχει, ούτε θα υπάρξει για χρόνια.
Και είναι ότι όλα τα στοιχεία της μάρκας CR7 υπολογίζονται
σε εκατομμύρια. Απ’τα 94 εκατομμύρια ευρώ που πλήρωσε η Ρεάλ Μαδρίτης για τη
μεταγραφή του το 2009, -η πιο ακριβή στην ιστορία εκείνη τη στιγμή, κονιορτοποιώντας
τα 75 εκατομμύρια που πληρώθηκαν για τον Zidane-, μέχρι τα 330 εκατομμύρια ακόλουθων
που συγκεντρώνει στα κοινωνικά δίκτυα, περισσότερα απ’οποιονδήποτε άλλον αθλητή
στον κόσμο, κι ένα 78% και 64% περισσότερο απ’τους Messi και Neymar,
αντίστοιχα. Και παρόλο που ο εκρηκτικός της Madeira έχει κλείσει πια τα 33, εισπράττει
40 εκατομμύρια ευρώ ανά σεζόν από διαφημιστικές συμβάσεις και παράγει πάνω από
400 εκατομμύρια σε διαφημιστική αξία για τους χορηγούς του. Με όλα αυτά, ο
Cristiano μόλις κέρδισε την αναγνώριση ως ο πιο δημοφιλής αθλητής στον κόσμο,
σε μια κατάταξη που παραδοσιακά κυριαρχείται απ’τους κυρίαρχους του
αμερικανικού αθλητισμού.
Ως εκ τούτου, μόλις ένα χρόνο μετά την αποχώρηση του Neymar στην
PSG, η Laliga χάνει τη δεύτερη απ’τις τρεις μεγάλες τωρινές ποδοσφαιρικές
μιντιακές εικόνες, κι επιπλέον όχι απ’τα χέρια της τρομερής Premier League. Απ’την
πλευρά της, η Ρεάλ Μαδρίτης αποχαιρετά έναν απ’τους μεγάλους υπευθύνους των
εσόδων της στο μάρκετινγκ. Όχι τυχαία, κατά τη διάρκεια των εννέα χρόνων του Cristiano
στον λευκό οίκο τα έσοδα του marketing έχουν διπλασιαστεί και υπερβαίνουν πλέον
τα 250 εκατομμύρια ευρώ ανά σεζόν, περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο club στον
κόσμο, και με τον Πορτογάλο αστέρα να εμφανίζεται στις καμπάνιες διαφήμισης
όλων των μεγάλων χορηγών του συλλόγου -μερικές απ’τις οποίες είχαν ήδη γίνει
για τη νέα σεζόν-.
Τα άλλα "θύματα"
Επίσης, απομακρύνεται απ’την ισπανική πρωτεύουσα η λεγεώνα
των 330 εκατομμυρίων ακόλουθων του CR7, που σήμαιναν τίποτα λιγότερο απ’το 43%
του συνόλου που προσθέτουν οι merengues παίκτες, και υπερέβαιναν ακόμη και κατά
πολύ τα 200 εκατομμύρια πιστών που συγκεντρώνουν οι επίσημοι λογαριασμοί της
Ρεάλ Μαδρίτης. Παρεμπιπτόντως αν η Barca έχανε κάποτε τον Μέσι, θα είχε ένα
ακόμη μεγαλύτερο κρατήρα (45% του συνόλου των ακόλουθων των culés παικτών).
Αλλά δεν θα επηρεαστούν μόνο η LaLiga και η Ρεάλ Μαδρίτης απ’την
έξοδο του εκρηκτικού της Madeira. Ο κατάλογος των θυμάτων είναι μακρύς και
περιλαμβάνει τόσο τους χορηγούς των δύο θεσμικών οργάνων, -με ειδική μνεία για
την Adidas, η οποία δύσκολα θ’αντισταθμίσει, με την αύξηση των πωλήσεων των
φανελών στο Τορίνο, την πτώση στη Μαδρίτη- όσο και τις μάρκες που χορηγούν τον
CR7 σε προσωπικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη την τεράστια διαφορά μιντιακής
ισχύος μεταξύ του madridista club και της Juventus. Επίσης, περιλαμβάνει τα
συνδρομητικά με δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης της Laliga (λόγω του πιθανού
αντίκτυπου στο κοινό) και τα υπόλοιπα εθνικά μέσα ενημέρωσης που τρέφονται απ’το
ποδόσφαιρο και για τα οποία ο Cristiano ήταν μια ανεξάντλητη πηγή περιεχόμενων.
Και φυσικά στον κατάλογο περιλαμβάνεται η ισπανική φορολογική αρχή, με την
οποία το πορτογαλικό αστέρι διατηρεί μια σύγκρουση εδώ και μήνες και η οποία θα
σταματήσει να συλλέγει τη βαριά φορολογία από το φόρο εισοδήματός του (όχι
λιγότερο από 15 εκατομμύρια ευρώ ετησίως).
Σε κάθε περίπτωση, αυτός που σίγουρα δεν θα επηρεαστεί είναι
ο τραπεζικός λογαριασμός του CR7, ο οποίος στα 33 του έχει καταφέρει να
υπογράψει ένα συμβόλαιο τεσσάρων ετών για 30 εκατομμύρια ευρώ ανά σεζόν, εκτός
απ’τη διατήρηση του 100% των δικαιωμάτων της προσωπικής του εικόνας. Έτσι τον
έχει νοιάξει το χάσμα μεταξύ των δύο ομάδων και των πρωταθλημάτων, και μένει
μόνο να δούμε αν θα’ναι σε θέση να διατηρήσει τον ίδιο ρυθμό το εργοστάσιο των
εμπορικών συμφωνιών στις οποίες μας έχει συνηθίσει και οι οποίες μονοπωλούν
τους λογαριασμούς του στα κοινωνικά δίκτυα με μια πολύ υψηλότερη επιθετικότητα,
για παράδειγμα, απ’αυτήν που δείχνει ένας Leo Messi, πολύ περισσότερο περιορισμένη
από αυτή την άποψη.
Εν τω μεταξύ, στο Τορίνο...
Η σύγχυση που επικρατεί αυτές τις μέρες στη madridista παροικία
έρχεται σε αντίθεση με την έκρηξη χαράς με την οποία έχουν λάβει την είδηση
της άφιξης του CR7 στο Τορίνο οι οπαδοί της Γιουβέντους. Στην αύξηση της αξίας
των μετοχών (τίποτα λιγότερο από ένα 30% κατά τη διάρκεια της εβδομάδας της
ανακοίνωσης) προστίθενται οι πωλήσεις φανελών του νέου «επτά» της vecchia
signora -που κατέρρευσαν το ηλεκτρονικό κατάστημα της πρωταθλήτριας Ιταλίας- και
μια αύξηση κατά 11% στους ακόλουθους του λογαριασμού του Instagram των Τορινέζων
(+1,1 εκατομμύρια σε μια βδομάδα). Επίσης τρίβουν τα χέρια τους τα μέσα
ενημέρωσης και τα στελέχη μάρκετινγκ της Γιουβέντους, που έχουν βγει ήδη στο κυνήγι
νέων χορηγών -πολύ αναγκαίοι παρεμπιπτόντως για να’χει κέρδος η υπογραφή και να
παρακάμψουν το Financial
Fair Play της UEFA-. Η απειλή της απεργίας ενός συνδικάτου σε ένα απ’τα ιταλικά
εργοστάσια της Fiat (όπου η οικογένεια Agnelli διατηρεί ένα 30%), επειδή θεωρούν
«σπατάλη» τη μεταγραφή, θα μείνει χωρίς αμφιβολία ως κάτι ασήμαντο.
Η ζωή συνεχίζεται και χωρίς αμφιβολία η Ρεάλ Μαδρίτης θα’ναι
ικανή να υπογράψει νέους galácticos, ή ακόμη και να μάθει να τους φτιάχνει, αν
και θα περάσουν χρόνια μέχρι να’χει μια εικόνα του αναστήματος του CR7, αν
πρόκειται να συμβεί ποτέ. Σε κάθε περίπτωση, η madridista δεξιοτεχνία στον τομέα
του μάρκετινγκ, -και περισσότερο μετά την κατάκτηση τριών συνεχόμενων Τσάμπιονς
Λινγκ- θα’πρεπε να επιτρέψει στους merengues να αντισταθμίσουν την πιθανή
εμπορική επίπτωση βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα της εξόδου του Cristiano. Και
η αναζήτηση της χαμένης εικόνας έχει ήδη αρχίσει...
Η σελίδα της στήλης στο facebook: